Daniel Buren - Para analizar: trabajos situados y trabajo in situ
10/12/10 - 31/01/11

Del 23 de septiembre al 17 de diciembre, 2010.

 La muestra consta de una serie de trabajos situados y trabajo in situ.

Daniel Buren (1938) es una de los exponentes más significativos de la escena del arte conceptual de la segunda mitad del Siglo XX. Su discurso gira en torno a la democratización del arte a través de su recontextualización, al llevarlo al territorio arquitectónico y urbano. Fue uno de los precursores de la crítica institucional que se gestó en la década de los 60 ante el rol que tiene el museo como entidad sacralizadora del arte.

El cuerpo de trabajo de Buren se trata, en su mayoría, de intervenciones, especialmente en edificios históricos, que emplean, entre otros elementos formales, el más característico: líneas verticales negras y de color, alternadamente, de 8.7 cm de ancho rigurosamente, para acentuar aspectos de la arquitectura y el paisaje y utilizarlos como medio para realizar composiciones que discuten la relación entre el ser humano y su entorno físico, así como la contextualización de la obra de arte en un espacio determinado. Genera obras creadas especialmente para el sitio en el que serán presentadas, o como él lo define, “trabajo in situ”.

Daniel Buren vive y trabaja in situ. Ha realizado más de 1700 exposiciones alrededor del mundo, de las cuales, cerca de 600 son individuales. Entre su vasto currículum figuran Les deux plateaux, instalación monumental de 3000 metros cuadrados en el patio del Palais Royal, París, Francia, y más recientemente sus exhibiciones en el Centre Pompidou (2002) y en el Guggenheim Museum, Nueva York (2005).

Ha recibido, entre otros, reconocimientos como el Praemium Imperiale de la Japan Art Association, Tokio (2007), el León de Oro de la Bienal de Venecia (1986) y el premio de la Bienal de París (1965).

From September 23rd through December 17th, 2010

The exhibit consists in a series of situated works and works in situ.

Daniel Buren (1938) is one of the most significant exponents of the Conceptual Art scene of the second half of the 20th Century. His speech revolves around art democratization by decontextualizing it, by taking it to the urban and architectural territory. He was one of the precursors of the institutional critique that developed in the 60´s towards the museum’s role as the sacred entity of art.

Buren’s work is about, in his majority, about interventions, especially in historical buildings, that employ, among other formal elements, the most characteristically one: vertical black and color lines, alternating, of rigorously 8.7 cm. wide to accentuate architectural and landscape aspects and use them as a way to create compositions that discuss the relationship between the human being and his physical surroundings, as well as the art work contextualization in a determined space. He generates works created especially for the site they will be presented, or as he defines “work in situ.”

Daniel Buren lives and works in situ. He has done more than 1700 exhibits around the world, which more than 600 have been solo shows. One of his most important exhibits in his vast curricula are: Les deux plateau, monumental installation of 300 square meters in the Royal Palais patio, Paris, France, and more recently his exhibits at Centre Pompidou (2002) and the Guggenheim Museum, NY (2005).

He has been awarded, among others, with the Praemium Imperiale by the Japan Art Association, Tokyo (2007), the Golden Lion at the Venice Biennale (1986), and the award at the Paris Biennale (1965).

Selección de obra | Selection of Works

Proyección de entrada, intervención In Situ, 2010
Variable measures
Acrylic paint and adhesive vynil


“Exploded Pyramid for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010, 2010
252.3 x 252.3 cm
Wood, acrylic paint and adhesive vynil


“Three dimensional Triangles for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010, 2010
225 x 100 cm
Wood, red Dibont, black Dibont and adhesive vynil


4 Half cubical boxes for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010,, 2010
200 x 200 cm
Wood, acrylic paint and adhesive vynil


4 Half cubical boxes for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010,, 2010
200 x 200 cm
Wood, acrylic paint and adhesive vynil


“ 6 Half cubical boxes for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010,, 2010
200 x 300 cm
Wood, mirror, black Dibont and adhesive vynil


“ 6 Half cubical boxes for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010, 2010
200 x 300 cm
Wood, mirror, red Dibont and adhesive vynil


4 Half cubical boxes for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010, 2010
200 x 200 cm
Wood, mirror, black Dibont and adhesive vynil


“Exploded Pyramid for a wall” situated Alto Relieve. Mexico, September 2010,, 2010
252.3 x 252.3 cm
Wood, acrylic paint, mirror and adhesive vynil
















Video
Invitación | Invite